CAUTA ARTICOLE:

<< Inapoi la lista de articole

19

Mar

Ce este ADHD?

, Cabinet psihologic Ranga Elena


Ce este ADHD?

· ADHD este o problema reala de sanatate care afecteaza intr-o masura mai mica sau mai mare aproximativ intre 2% si 5% dintre copii.

· ADHD este o tulburare biologica, caracterizata printr-un dezechilibru aparut la nivelul creierului, care il impiedica sa functioneze la parametrii normali. Acest dezechilibru se regaseste mai ales in acele parti ale creierului care sunt responsabile de automonitorizarea si infranarea comportamentelor nepotrivite.

· ADHD se prezinta in doua moduri: printr-o purtare impulsive, lipsita de automotivatie (denumita comportament hiperactiv- impulsiv) si prin probleme de atentie ale memoriei de scurta durata si de invatare (deficit de atentie- probleme de invatare). Un copil poate sa manifeste oar una din aceste caracteristici, dar majoritatea au simptome din amandoua.

· Aproximativ jumatate din copiii cu ADHD au tulburari specifice in ceea ce priveste capacitatea de invatare, cum ar fi dislexia, problemele de limbaj sau nereusitele la matematica. Acestea nu sunt cauzate de ADHD, ci sunt boli asociate. Tratamentul ADHD nu trateaza problemele de invatare specifice, dar face copilul mai receptive la masurile de indreptare.

· La scoala, cele doua tipuri de ADHD- comportamentul hiperactiv- impulsive si deficitul de atentie asociat cu probleme de invatare se prezinta in moduri diferite. Tendintele de hiperactivitate, impulsivitate si incapacitate de autocontrol determina copilul sa se grabeasca in timpul activitatilor, sa revina cu greu la activitate dupa pauza, sa scoata zgomote sis a se agite, sa strige in clasa si sa nu verifice tema inainte de a o inmana. Deficitul de atentie afecteaza organizarea, inceperea lucrurlui, capacitatea de ascultare si concentrare, munca sustinuta si memoria pe termen scurt.

· Problemele legate de memoria pe termen scurt transforma invatarea lectiei in ceva extrem de dificil. Informatia este retinuta cu o noapte inainte, dar este uitata pana in momentul testului. Invatarea tablei inmultirii prezinta mari dificultati. Problemele de memorie pot afecta capacitatea de a citi si intelege, in momentul in care copiii cu ADHD uita ce scria la inceputul paragrafului pana cand ajung s ail termine de citit.

· Un control deficitar al impulsivitatii ii predispune pe copiii cu ADHD la accidente atat fizice cat si verbale. Adesea se impiedica, cad, se poarta prosteste si spun lucruri jenante. Copiii cu ADHD sacaie, preseaza si cer cu insistenta informatii de dimineata pana seara, iar comportare lor genereaza tensiuni puternice.

· Majoritatea copiilor cu ADHD prezinta caracteristici combinate ale comportamentului hiperactiv- impulsiv si ale deficitului de atentie, asociat cu problemele de invatare. Un numar surprinzator de mare de copii sunt diagnosticati cu ADHD- predominant neatenti (avand mai ales probleme de invatare). Extremele acestui grup, cei pur si simplu neatenti, sunt tacuti, visatori, se misca cu incetineala, sunt dezorganizati, distrati si cu rezultate proaste. Ei nu au probleme de comportament, ci doar se detaseaza si se cufunda in tacere.

· Copilul cu ADHD nu este dificil in mod deliberat, ci el actioneaza pur si simplu, fara sa actioneze. ADHD este o explicatie sin u o SCUZA.

· Tulburarea de tip opozitie- sfidare ODD este o afectiune asociata care se regaseste la 40 pana la 60% dintre copiii cu ADHD. Acestia din urma reactioneaza impulsive, fara sa gandeasca si sunt cuprinsi de remuscari dup ace evenimentul s-a incheiat. Copilul suferind de ODD este ostil in mod deschis si este posibil sa nu dea dovada de regrete. Cand ADHD si ODD apar impreuna, tratamentul va fi mult mai dificil.



<< Inapoi la lista de articole